Läromedel

VISUELLT STÖD I LÄRANDE OCH LEK

När något inte funkar, och när kunskap och ord saknas, behöver barnen hjälpa Funkarna att fånga in det! Genom lekfulla övningar får barnen öva på att utveckla strategier för lärande och på viktiga förmågor kopplade till läroplanen. Funkarna är ett visuellt kommunikationsstöd som är enkelt att använda av både pedagoger och barn.


Boken är en kombinerad lärobok och lärarhandledning med digitalt material. Via QR-koder hittar du utskrivbara bilder, film med exempel på lärandelek, musikvideor och rim och ramsor med Funkarna.Konceptet är utvecklat i universell design för att användas i förskola till årskurs 3, och i anpassad grundskola. Lärandelek med Funkarna utvecklades inom en förstudie finansierad av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).


”Lärandelek med Funkarna är pedagogiskt, utvecklande, lätt att använda och roligt.”

Mats Jansson, sakkunnig på Autism Sverige


“Det är lätt att gilla Funkarna: de stöttar elevers kognition, fyller lärarens verktygslåda och är anpassat till skolans krav”

Sven Bölte, professor, psykolog och föreståndare på KIND, Karolinska Institutet


"Att med enkla medel använda figurer som tilltalar barns fantasi i lek, sånger och språkutvecklande aktiviteter för att utveckla socialt lärande, ge struktur och tydlighet och skapa kommunikativa samarbetssituationer, är genialt. Jag rekommenderar denna informativa och lättlästa bok till alla som arbetar med barn i förskola, anpassad grundskola och de lägre årskurserna i grundskolan."

Ulrika Aspeflo, logoped, författare och föreläsare som idag arbetar som specialpedagog i skola.


"Att lära barn hur man lär sig är något av det viktigaste vi vuxna kan hjälpa till med. Men hur ska man lära sig? Varför? Med vem? Med hjälp av Funkarna blir det lätt att visa och undervisa så att alla förstår. En fantastisk bok om ett viktigt ämne."

Mathilda och Tina Wiman, författare och föreläsare


"Underbar bok! Vill du bli bättre på att skapa ordning i barns lärande och förståelse av vardagen är du i goda händer här."

Bo Hejlskov Elvén, psykolog

MOTIVERANDE SAMTAL MED BARN SOM HAR NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR:

VISUELLT SAMTALSSTÖD MED FUNKARNA


Motiverande samtal med barn är ett kraftfullt verktyg för att åstadkomma förändring. I kombination med visuellt stöd kan det bli tillgängligt även för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf).


I boken får du en genomgång av de principer och verktyg som bidrar till att barn känner sig delaktiga och förstådda, och som skapar förutsättningar för positiva förändringar.


Du får också verktyg för att stödja och förtydliga kommunikationen på ett sätt som ökar barnets självständighet och möjlighet att vara delaktig. Bland dessa hittar du till exempel utskrivbara bilder på Funkarna (Professor Varför, Vadi, Hure, Lille När och Vemma), som kan användas tillsammans med barnet när ni gör en förändringsplan. På så sätt kan du som möter barn med npf uppfylla det som barnkonventionen slår fast.


Detta sätt att tillämpa MI på passar bäst med barn mellan 3-12 år.


EN LITEN BOK OM STARKA KÄNSLOR

En liten bok om starka känslor är en bok som hjälper barn och vuxna att kommunicera om hur känslor känns, uttrycks och vilken hjälp man kan behöva.


Sjuåriga Mathilda som har autism guidar läsarna genom utbrott, ilska, rädsla och ledsenhet. Anna Sjölund och Mica Sethfors beskriver med tydliga exempel hur Funkarna Sensibella, Titti och Höran kan användas för att förklara starka känslor. Boken innehåller också övningar som kan användas såväl individuellt som i en grupp med barn. Via bokens QR-koder kan du hämta utskrivbara bilder på Funkarna Sensibella, Titti och Höran, och även lyssna på rim och ramsor om dem.


Stöd för känsloreglering kan vara särskilt bra för barn med exempelvis autism och adhd, men det är samtidigt bra för alla barn.


Boken passar bäst med barn mellan 3-12 år.